domingo, 1 de noviembre de 2020

CONTRA TOT FANATISME

                L’educació és una eina de construcció del futur i els que ens hi dediquem tenim molt clar que ens enfrontem una responsabilitat fonamental: la d’educar a les properes generacions de ciutadans i ciutadanes que constituiran la base social de l’endemà. Nosaltres, com a docents de Geografia i Història, concebem la nostra disciplina com a un saber orientat cap a la transformació social que va més enllà de l’aprenentatge mecànic o memorístic de conceptes factuals. Les ciències socials esdevenen un saber orientat cap a l’acció: la construcció d’una ciutadania democràtica, capaç de qüestionar aquells elements negatius de la nostra societat i adquirir una capacitat constructora i de proposta.

                Recentment estem assistint a la proliferació de discursos d’odi cap al professorat, al qüestionament de la nostra tasca i la nostra dignitat professional. La nostra formació, coneixements i professionalitat està sent contínuament desacreditada per un sector encara minoritari però important i sorollós de la societat que s'atribueix la veritat absoluta i el poder moral sobre el coneixement i sobre allò que s'ha de conèixer i allò que s'ha de silenciar o recrear segons els seus interessos o creences. El discurs de la desconfiança cap a l’acció docent i la ingerència en aquesta arriba a tals extrems que es posen en dubte les activitats i les diferents decisions didàctiques que prenem com a col·lectiu professional.

             Aquests discursos d’odi s’han fet palesos els últims dies de la manera més vil i execrable: amb l’assassinat d’un professor francès, Samuel Paty, per defensar la llibertat d’expressió. L’assetjament per part de l’islamisme radical cap a este docent suposa, no sols dubtar sobre la professió docent, sinó atemptar contra els supòsits més bàsics del nostre ordre social: la llibertat i la dignitat humanes.


Dubtar dels docents suposa dubtar del major mecanisme que existeix per a la superació de les desigualtats: l’escola, institució que té com a meta obrir la ment dels infants i preparar-los per formar part d’una ciutadania activa i crítica. Front a açò, el dogmatisme, la censura i les represàlies ens acosten a temps d’obscurantisme i fonamentalisme antidemocràtic. En el nostre cas, la matèria de Geografia i Història té un component evident de controvèrsia. La controvèrsia, el pensament alternatiu i la discrepància són, malgrat que als que abanderen el dogma els pese, símptomes de llibertat i democràcia.


Per tot açò, i perquè diferents postures polítiques a l’Estat espanyol també tracten de limitar la llibertat d’expressió i atemptar contra elements bàsics de la nostra convivència, fem una crida a les autoritats acadèmiques i a l’Administració perquè condemnen qualsevol fal·làcia, discurs d’odi o mostra d’intolerància en l’escola. Com a docents i, específicament com a professors i professores de Geografia i Història, ens enfrontarem de manera rotunda a les postures fanàtiques que duguen a terme qualsevol atac a la dignitat docent, la democràcia i la llibertat.


Signat:

Departament de Geografia i Història IES Clot del Moro (Sagunt)

No hay comentarios:

Publicar un comentario